Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2013

7η δημοσίευση, ερμηνεία

Πρωταγόρας
Κα πρτος φη δύο λόγους εναι περ παντς πράγματος ντικειμένους λλήλοις· ος κα συνηρώτα, πρτος τοτο πράξας. λλ κα ρξατό που τοτον τν τρόπον· "πάντων χρημάτων μέτρον νθρωπος, τν μν ντων ς στιν, τν δ οκ ντων ς οκ στιν." λεγέ τε μηδν εναι ψυχν παρ τς ασθήσεις, καθ κα Πλάτων φησν ν Θεαιτήτ, κα πάντα εναι ληθ. κα λλαχο δ τοτον ρξατο τν τρόπον· "περ μν θεν οκ χω εδέναι οθ' ς εσίν, οθ' ς οκ εσίν· πολλ γρ τ κωλύοντα εδέναι, τ' δηλότης κα βραχς ν βίος το νθρώπου." δι ταύτην δ τν ρχν το συγγράμματος ξεβλήθη πρς θηναίων· κα τ βιβλία ατο κατέκαυσαν ν τ γορ, π κήρυκι ναλεξάμενοι παρ' κάστου τν κεκτημένων.
Διογένης Λαέρτιος, Βίοι κα γνμαι τν ν φιλοσοφίᾳ εδοκιμησάντων, [ed. H S Long, Oxford 1964], Βιβλίον Θ΄ 51-52

Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις κατανόησης του κειμένου:
α) Υπάρχει κάτι για το οποίο να ομοφωνούν οι άνθρωποι;
β) Ποιο είναι το κριτήριο των πραγμάτων για τον Πρωταγόρα;
γ) Τι πιστεύει για την ανθρώπινη ψυχή και για τους θεούς;
δ) Πώς αντιμετώπισαν στην Αθήνα τις αντιλήψεις του;
ε) Σε τι διαφέρουν όσα αναφέρει το κείμενο απ’ όσα μας παρουσιάζει ο Πλάτωνας; Τι σας εντυπωσιάζει;


1 σχόλιο:

  1. α) Όχι, υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις.
    β) Το κριτήριο των πραγμάτων αποδίδεται με τη φράση: "πάντων χρημάτων μέτρον ἄνθρωπος, τῶν μὲν ὄντων ὡς ἔστιν, τῶν δὲ οὐκ ὄντων ὡς οὐκ ἔστιν."
    γ) Ο Πρωταγόρας ισχυρίζεται πως δεν υπάρχει ζωή μετά το θάνατο, καθώς θεωρεί ότι η ψυχή του ανθρώπου περιλαμβάνει μόνο τις αισθήσεις. Αυτό γίνεται αντιληπτό κι από τη φράση του κειμένου "ἔλεγέ τε μηδὲν εἶναι ψυχὴν παρὰ τὰς αἰσθήσεις".
    δ) Ο Πρωταγόρας προκάλεσε και αντιφατική συμπεριφορά προς τους άλλους Αθηναίους, καθώς τα βιβλία του καταστράφηκαν στην αγορά με διαταγή του κήρυκα. Η φράση του χωρίου "καὶ τὰ βιβλία αὐτοῦ κατέκαυσαν ἐν τῇ ἀγορᾷ, ὑπὸ κήρυκι ἀναλεξάμενοι παρ' ἑκάστου τῶν κεκτημένων." αποτελεί την απόδειξη των παραπάνω.
    ε) Αξιοπρόσεκτη είναι η αντίληψη του Πρωταγόρα σχετικά με τη ψυχή του ανθρώπου που αποτελείται αποκλειστικά και μόνο από τις αισθήσεις.

    Κατερίνα, Δήμητρα, Αντιγόνη, Αναστασία, Θωμαή και Θεοδώρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή