Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2013

8η δημοσίευση, ερμηνεία

Συμπληρώστε σχηματικά για τον Πρωταγόρα
1. καταγωγή:
2. αντίληψη για τη γέννηση του κόσμου και των όντων:
3. αντίληψή του για τον τρόπο που πρέπει να ζουν οι άνθρωποι:
(Αν η αναζήτηση στο Ιντερνέτ δεν φέρει αποτέλεσμα, συμβουλευτείτε τις Ψηφίδες για την Ελληνική Γλώσσα και κυρίως στην ενότητα το κεφάλαιο "Οι σοφιστές και ο Σωκράτης", υποκεφάλαιο "Μπορεί να διδαχθεί η αρετή;")  

Επίκουρος,
1. καταγωγή:
2. αντίληψη για τη γέννηση του κόσμου και των όντων:
3. αντίληψή του για τον τρόπο που πρέπει να ζουν οι άνθρωποι:
(Ακόμη, επισκεφτείτε τους παρακάτω υπερσυνδέσμους και μελετήστε την επικούρεια αντίληψη για τη σύνδεση φυσικής και πρακτικής φιλοσοφίας και το συναφές ερώτημα: η φιλοσοφία διδάσκεται ή ασκείται;)

Ηράκλειτος
1. καταγωγή:
2. αντίληψη για τη γέννηση του κόσμου και των όντων:
3. αντίληψή του για τον τρόπο που πρέπει να ζουν οι άνθρωποι:

(Επισκεφτείτε και τις Ψηφίδες για την Ελληνική Γλώσσα, την ενότητα Αρχαίοι Έλληνες Φιλόσοφοι και αναζητήστε απαντήσεις στις κατάλληλες σελίδες). 


Διατυπώστε γενικότερο συμπέρασμα για τις απόψεις που υπήρχαν στην αρχαιότητα σχετικά με τα ζητήματα που θέτει ο Πλάτωνας.

Ερώτημα προβληματισμού:

η Αθήνα θα ήταν το κέντρο των γραμμάτων χωρίς τους ξένους στοχαστές που κατέφευγαν στην πόλη; (ο Πλάτωνας και ο Επίκουρος ήταν από τους λίγους Αθηναίους φιλοσόφους).

8 σχόλια:

  1. ΗΡΆΚΛΕΙΤΟΣ:
    Ο Ηράκλειτος γιος του Βλόσωνος γεννήθηκε γύρω στο 544 π.Χ. στην Έφεσο.
    Ο Ηράκλειτος ανήκε στους φυσικούς φιλοσόφους. Για τον κόσμο εξέφρασε μια διαφορετική πεποίθηση από τους υπολοίπους κι έφτιαξε μια ξεχωριστή κοσμοθεωρία: Ο κόσμος προϋπάρχει προαιώνια (κι επομένως δε δημιουργήθηκε από κάτι) και είναι σα ζωντανή φωτιά, το λεγόμενο “αείζωον πυρ”, το οποίο δυναμώνει κι εξασθενεί χωρίς ποτέ να σβήνει. Το αείζωον πυρ, κατά τον Εφέσιο φιλόσοφο, ακολουθεί μια κυκλική διαδικασία κατά την οποία η φωτιά μετατρέπεται σε θάλασσα, η θάλασσα με τη σειρά της σε γη κι έπειτα το αντίστροφο: η γη ξαναγίνεται θάλασσα και η θάλασσα, φωτιά. Η αντικειμενική πραγματικότητα, επομένως, όπως συνάγεται από τα παραπάνω, βασίζεται στη ροή, στην κίνηση. Η θεωρία αυτή συνοψίζεται στην πασίγνωστη φράση: “τὰ πάντα ῥεῖ καὶ οὐδὲν μένει” που μεταφράζεται “τα πάντα ρέουν και τίποτα δεν παραμένει (ίδιο)”.
    Πηγή πληροφοριών: http://strangefiles.me/%CE%B7%CF%81%CE%AC%CE%BA%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%84%CE%BF%CF%82-%CE%BF-%CF%83%CE%BA%CE%BF%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CF%8C%CF%82-%CF%86%CE%B9%CE%BB%CF%8C%CF%83%CE%BF%CF%86%CE%BF%CF%82/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πρωταγόρας 1. απο τα Άβδηρα της Θράκης 2.Ο Πρωταγόρας προσαρμόζει, σε μια ιδιόμορφη ανάπλαση, στη δική του οπτική, την οπτική της αγάπης προς τον άνθρωπο. Και μόνο που προσπερνά την συνήθη οπτική της θεογονίας, που εστιάζει στη δημιουργία των θεών, για να επικεντρωθεί στην κοσμογονία, τη δημιουργία των θνητών έμβιων όντων, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του ανθρώπου.Καθίσταται σαφές ότι αυτό που πρωτίστως τον ενδιαφέρει είναι ο άνθρωπος.Εξάλλου, ο Πρωταγόρας, ως δεδομένος αγνωστικιστής, δεν είχε άλλη επιλογή από το να εστιάσει στον άνθρωπο. Οι θεοί δεν είναι παρά συμβολικές παρουσίες.Οι θεοί αποτελούν την κοσμική αναγκαιότητα της φύσης ενώ ο Προμηθέας και ο Επιμηθέας αποτελούν τα όργανα αυτής της νομοτέλειας. 3 Η ανθρώπινη επιβίωση, ως ύψιστο ιδανικό, ξεπερνά όλους τους ενδοιασμούς, χωρίς την ελάχιστη σκέψη..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πρωταγόρας: 1 Κατάγεται από τα Άβδηρα της Θράκης
    2 Η αντίληψη για τη γέννηση του κόσμου και των όντων του Πρωταγόρα μας δίνετε μέσο του πλατωνικού κειμένου. Η οποία είναι: οι θεοί έπλασαν τα ζώα μέσα από γη και φωτιά, σμίγοντας και όσα με τη φωτιά και με τη γη γίνονταν κράμα. Όταν έπρεπε να τα στείλουν στο φως πρόσταξαν τον Προμηθέα και τον Επιμηθέα να τα στολίσουν και να μοιράσουν δυνάμεις στο καθένα, όπως έπρεπε. Ο Επιμηθέα ζήτησε από Προμηθέα να κάνει αυτός τη διανομή, αλλά έκανε κακή διαχείριση, ξόδεψε όλες τις δυνάμεις και άφησε αστόλιστο το γένος των ανθρώπων. Ο Προμηθέας ψάχνοντας να βρει σωτηρία για τους ανθρώπους έκλεψε από τον Ήφαιστο και την Αθηνά την έντεχνη σοφία μαζί με τη φωτιά και τους τα χάρισε. Βέβαια για την πράξη του αυτή ο Προμηθέας τιμωρήθηκε σκληρά από τους θεούς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Ηράκλειτος πίστευε ότι ο λαός θα έπρεπε να υπερασπίζεται τον νόμο όπως τα τείχη της πόλης.
    πηγή πληροφοριών: http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/anth_c/math/s_015_034.pdf

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ομάδα:οι θεές
    1)Ο Πρωταγόρας γεννήθηκε το 483 π.χ στα Άβδηρα της Θράκης.
    2)Ο Πρωταγόρας είναι αυτός που εισήγαγε τον ανθρωποκεντρισμό στην ιστορία της αρχαιοελληνικής σκέψης .προσπερνά την συνήθη οπτική της θεογονίας, που εστιάζει στη δημιουργία των θεών, για να επικεντρωθεί στην κοσμογονία, τη δημιουργία των θνητών έμβιων όντων, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του ανθρώπου, καθίσταται σαφές ότι αυτό που πρωτίστως τον ενδιαφέρει είναι ο άνθρωπος. Εξάλλου, ο Πρωταγόρας, ως δεδομένος αγνωστικιστής, δεν είχε άλλη επιλογή από το να εστιάσει στον άνθρωπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Επίκουρος 1.Γεννήθηκε το 341 π.Χ στη Σάμο και πέθανε το 270 π.Χ στην Αθήνα.2.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ηράκλειτος
    Ο Ηράκλειτος ο Εφέσιος υπήρξε αρχαίος Έλληνας προσωκρατικός φιλόσοφος, που γεννήθηκε στην Έφεσο στην Ιωνία της Μικράς Ασίας.
    Ο κόσμος για τον Ηράκλειτο δεν είναι αποτέλεσμα δημιουργίας ή γένεσης, αλλά προϋπάρχει προαιώνια και περιγράφεται ως ζωντανή φωτιά, η οποία εναλλάξ δυναμώνει και εξασθενεί, χωρίς ποτέ να σβήνει εντελώς.ο φιλόσοφος μάλλον δεν πίστευε σε μια καθολική ροή και μεταβολή, αλλά επέμενε στη σύνδεση αυτής της μεταβολής με σταθερές παραμέτρους. Η παροιμιώδης φράση που χαρακτηρίζει τη φιλοσοφία του Ηρακλείτου: "Τα πάντα ρει, μηδέποτε κατά τ' αυτό μένειν". Ο Ηράκλειτος, πιστός στο «τα πάντα ρει» υπενθύμιζε ότι «δεν μπορείς να μπεις δυο φορές στον ίδιο ποταμό» επειδή ανά πάσα στιγμή ο ποταμός αλλάζει, οπότε ποτέ δεν είναι ο ίδιος ποταμός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Heraclitus%2C_Johannes_Moreelse.jpg
    Ηράκλειτος

    ΑπάντησηΔιαγραφή